Friday 30 January 2015

Blogger Vs Wordpress. Mana Lebih Baik?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Yo what's up geng! Mesti pening dan tertanya-tanya kan mana yang lebih baik samada Blogger atau Wordpress? Haaa untuk entri kali ni aku bagitau hangpa semua yang mana lebih baik berdasarkan pengalaman aku sebelum sebelum ni.


Jawapan Aku?
Bergantung kepada cara penggunaan macam mana nak olah karya agung korang *yekeaaa?*, samada penggunaan tu meluas atupun tidak. Ehh? Hang sembang apa ni doh? Mesti tak faham kan? Rilek ah lepak sini dulu baca sampai habis. Aku akan cuba buat ringkasan supaya mudah nak buat rivew. Ewaahhh!


Blogger 

  • Cara penggunakan mungkin lebih bersifat personal/peribadi yang mana kalau korang semua berhasrat nak bebel meroyan pasal kehidupan korang dan yang bersangkut paut dengannya eloklah pakai Blogger.
  • Mudah! Itu yang aku boleh bagitau. Sebab apa? Blogger lagi senang nak handle, maksud aku senang nak customs atau nak edit korang punya theme, design dan sebagainya. Walaupun begitu kelebihan platform ni adalah satu kekurangan pada masa yang sama. Daaahh kenapa pulaaaakk?  Haaa bab tu aku tak nak terangkan secara detail lagi buat masa ni. Bukan apa tak cukup ilmu di dada hiks *tersenyum malu*. 

Aku dah letak gambar tu sendiri- sendiri usha lah eh? Walaupun statistik ni dah lama. Kalau nak lebih informasi lagi usha sini compete.com




Pelawat Unik



Jumlah Lawatan



Wordpress
  • Actually boleh jugak nak guna wordpress sebagai personal blog untuk nak meroyan pasal kehidupan, ramuan masakan/resepi dan sebagainya as what i mention earlier. Wow! Curlas kau! hak. 
  • Agak mudah lah, boleh lah, not bad sebenarnya. Tau tak sebab apa? Sebab banyak widget yang dia sediakan dan takpayah nak download bagai dah. Adalaaaah boleh tahan jugak dia punya widget berbanding Blogger. Sebab apa?? Sebab Blogger ni nak kena setting 'manual' dalam kata lain korang semua nak kena paham html, java script dan sebagainya walaupun dah ada tutorial. Leceh jugak. Bagi aku lah.
  • Banyak sangat widget! Sampai tak terpilih aku hahaha. 



Purata Yang Tinggal

Aku rasa cukup sampai setakat ni dulu buat salam perkenalan dan first impression aku. Tolonglaaaa rajin-rajin buat rivew sikit dan bertanya kepada bro dan sis yang pro korek-korek ilmu macam mana nak blogging ni bagai. Apa-apa pon aku ucapkan selamat datang kepada sesiapa yang baru nak berjinak dalam dunia blogging ni. Selamat meroyan!









0 comments:

Post a Comment